
Puruma, av Atang Tshikare.
När världen gick in i pandemin 2020 var det många nyheter som bleknade i skuggan av covid-19. En som borde fått större uppmärksamhet var att samma år översteg den totala vikten av jordens artificiellt tillkomna objekt vikten av allt levande på planeten. En vändpunkt som dock togs på stort allvar av den kinesiska konstnären Yuyan Wang. Nu gästar hon skånska Wanås med en videoinstallation som känslomässigt problematiserar människans framfart i naturen. Årets andra nyhet är sydafrikanske Atang Tshikare, som visar en ljus och kraftfull installation i parken.
Det är lätt att bli förvirrad och nedstämd på samma gång av videoverket Green Grey Black Brown. Till och med arg. I en elva minuter lång loop bombarderas man av ett intensivt flöde av bilder, där människan och naturen befinner sig på total kollisionskurs med varandra. Obegripliga bilder av kroppar som rör sig i trögflytande lera varvas med industriell tillverkning av plastblommor och spraymålning av torra gräsmattor. Vad händer egentligen? Är det räddande miljöinsatser på gång, eller bara ännu mer förstörelse? Yuyan Wang ger inga svar men lyckas effektivt trigga igång känslor som bestörtning och ilska, och kanske ibland en liten strimma av hopp. Det hela är mörkt ska sägas och Wang erkänner också att hon är något av en pessimist.
– Mitt sätt är att konfrontera människor med vad vi håller på med. Vi har blivit blinda för vad som händer och vill gärna förlita oss på tekniken som räddare istället för att ändra vårt beteende, säger hon.
Omtumlad av den dystopiska tsunamin i biomörkret är det en befrielse att komma ut i parkens grönskande bokskog. Här, inte långt från huvudbyggnaderna, möter man det påtagligt ljusare verket Puruma. Ute på vattnet flyter ett stort rede, men istället för häckande fåglar står där ett gigantiskt lejon. Eller snarare en syntes av ett lejon och något annat. Kroppen, som tycks redo att ta ett språng upp på land när som helst, har dubbla svansar och istället för det vanliga huvudet med yvig man sitter där en jättelik blomknopp. Atang Shikares fabeldjur är en sammansmältning av två av hemlandets viktiga symbolbärare. Lejonet förknippas som bekant med styrka och kungsprotean som utgör huvudet är i själva verket Sydafrikas nationalblomma. Den förkommer i många officiella sammanhang och till och med det nationella cricketlaget, The Proteas, bär dess namn.
Puruma betyder ’lejonvrål’ och är ett onomatopoetiskt uttryck som efterhärmar rytandets djupt rullande frekvens. Installationen ger ett mäktigt och stolt intryck men är samtidigt fyllt av lekfullhet, eftersom det stora djuret inte upplevs som hotfullt.
– Jag vill nå fram till den barnsliga förundran. Det är något som förenar oss människor, hela världen över, säger Tshikare.
Liksom många andra verk i Wanås skulpturpark skiftar Puruma i uttryck beroende på var man befinner sig i förhållande till det. Placeringen på vattnet är tacksam eftersom den både gör skulpturen synlig från alla håll, med reservation för bladverk som bitvis skymmer, och placerar den på ett suggestivt avstånd från betraktaren.
Både Atang Tshikares Puruma och Yuyan Wangs Green Grey Black Brown är tillfälliga verk som visas fram till 2 november i år.
Sedan tidigare i år visas i konsthallen den interaktiva utställningen Hela havet stormar av Sahar Alkhateeb, och i parken installationen Apo Ifa For the High Heart and Warrior Spirit av Evan Ifekoya.
- Atang Tshikare | Yuyan Wang
- Wanås
- 10 maj – 2 november 2025





