
Detalj av Självföryngring, 2025.
Det råder ingen tvekan om att Evelina Nolin Folkesson har sina rötter i den småländska skogsbygden. Både hennes konstnärskap och den nu aktuella utställningen Biomass Index kretsar nämligen runt trä och träd. Uppvuxen i Hornaryd, utbildad i Stockholm och New York, är hon nu tillbaka på hemmaplan och sedan ett kort tag med ateljé på Italienska palatset i Växjö.
Biomass Index är en mycket sparsmakad utställning och av det mer abstrakta slaget trots de högst konkreta installationerna. Verken är få och de spatiala mellanrum de skapar får dem nästan att sväva i rummen. Färgskalan är trä, helt enkelt. Enda färgaccenten är ett par buntband i varnande orange. Sammantaget ger det ett sparsmakat och lugnt intryck för besökaren, om än något konfunderande om man kommer utan förkunskaper.
Doften av gran sköljer över mig i utställningens första sidorum. Verket där inne, en urholkad granstam fylld med tvinnade vidjor, lugnar sinnet med sin känsla av igenkänning och hemtam trygghet. Men namnet Utan titel (Gudrun) bär förstås desto mer oro och förtvivlan i sin underförstådda kontext. Stormnatten i januari 2005 fick allvarliga konsekvenser för många mindre skogsägare.
Det som blir synligt i Nolin Folkessons förhållande till skogen är intresset för mötet mellan det naturliga och det processade träet, mellan råvaran och produkten. Till exempel står släta stängselstolpar och rätvinkligt sågade limträblock i kontrast mot upphittade grenar i organiska former och ytmässigt förfall.
En annan genomgående detalj är det återkommande skruvstycket av trä, det där som man ofta hanterade i mellanstadiets träslöjd då ens alster skulle spännas fast i hyvelbänken för finputsning eller sågning.
Jag noterar också en viss dragning åt rent forskningsmässiga aspekter. Verket Självföryngring är det tydligaste exemplet med sina bräddfyllda öppna glasbehållare på en hög och synbart ranglig laboratoriebänk. Det är svårt att röra sig runt installationen utan att ytorna krusas, och känslan av att det hela kan gå i golvet överfaller en oundvikligen. Ömtåligt och potent i en och samma bild.
Både i detta verk och de övriga specificerar Nolin Folkesson de exakta beståndsdelarna i utställningens verklista. Denna tydliga innehållsförteckning bidrar till känslan av ett forskningsliknande undersökande i arbetsprocessen. Intressant att ta del av och spännande att se vad som kommer härnäst. För man anar att det kommer en fortsättning, att analysen av hembygdens skog och skogsindustri bara börjat.
- Biomass index – Evelina Nolin Folkesson
- Italienska palatset – Växjö
- 10 maj – 7 juni 2025


