Kläderna från Mah-Jong är de som drar till sig blicken.

Kläderna från Mah-Jong är de som drar till sig blicken.

En stor retrospektiv utställning – den allra första – om Kristina Torssons mångåriga gärning visas nu på Vandalorum. Det är textil produktion som står i fokus, inte minst klädmärket Mah-Jong som hon var med och startade på 1960-talet. De bjärt färgade plaggen i mjuka tyger utgör det givna blickfånget i en exposé som bjuder på en rejäl dos designhistoria och en god portion nostalgi.

”Jag heter Kristina Torsson” är utställningens inledande ord. Tilltalet är personligt och genomgående ledsagas man runt i lokalen av hennes egna ord och berättelser. Nära och autentiskt, helt utan krusiduller. Textmaterialet är nämligen mer eller mindre hämtat ur den självbiografi som Torsson för närvarande arbetar på. Det gör att man som betraktare kommer lite närmare historien än vanligt.

Den karriär som framträder är lång, sträcker sig över sex decennier, och innehållsrik. Det stora genombrottet kom efter en modevisning på Moderna Museet, när Torsson tillsammans med Helena Henschen och Veronica Nygren bildade Mah-Jong 1966. Ett ”idealistiskt experiment” som hon själv kallar det. En kamp för inhemsk klädtillverkning, för kvinnors lika rättigheter och för fred och rättvisa.

Det finns en tydligt kronologisk tråd att följa. Mest iögonenfallande är förstås de upphängda plaggen i starka färger och välkända mönsterställningar. Förutom korta texter åtföljs de av en stor mängd material som berättar om företaget, tillverkningsprocesserna och den rådande tidsandan. Foton, inspelade intervjuer, skisser, mönster, tygprover, inspirationsmaterial, tidningsurklipp med mera. Man anar att det finns en stor källa att ösa ur och att utställningen lätt kunde fyllt ut flera av Vandalorums lador istället för bara en. Urvalet känns ändå fullt tillräckligt för att fånga besökaren en längre stund.

Från Mah-Jong till Vamlingbo är visuellt sett inte direkt någon lågmäld historia. Ta bara podierna den visas på; tre stora ”öar” med mellanväggar som helt klätts in i förstoringar av Torssons olika svartvita mönster. Mot denna livliga bakgrund kontrasterar plagg och textilier i orange, lila, rött, grönt och så vidare. De flesta med sina egna starka mönster. En uppiggande färgupplevelse som man blir glad av.

Den senare delen, efter Torsson flyttat till Gotland och bildat nytt klädföretag i Vamlingbo, är till stor del rent svartvit och mönstren grafiskt repetitiva. När dessa samlas sida vid sida mot samma bakgrund uppstår närmast optiska illusioner. Likt 1960-talets OP-konst, även om textilierna är tillkomna betydligt senare. Inspirationen till dem har hämtats från naturen, från olika föremål som också presenteras i utställningen.

Den retrospektiva Från Mah-Jong till Vamlingbo tecknar inte bara bilden av Kristina Torsson som designer och företagare. Inte heller bara historien kring klädmärket Mah-Jong, som är så lätt att fascineras av. Den berättar också om ett Sverige i förändring. Om hur den storskaliga klädindustrin under andra halvan av 1900-talet dog ut och senare kom att ersättas av medvetna mikroföretagare. En utveckling och framtid som också undersöks i den del av utställningen som bjuder in till publikens deltagande.