Videoverket But he hasn't got anything on! av och med Astrid Storgaard.

Videoverket But he hasn't got anything on! av och med Astrid Storgaard.

En samtid där lögner, hyckleri, förtal och ren desinformation fyller informationsflödet är inte alltid lätt att greppa. På Ljungbergmuseet i Ljungby vill Astrid Storgaard dra ner brallorna på makten och avslöja dess ynklighet. Alternativt skala av rikedom och prål och visa att de högt uppsatta faktist är vanliga människor precis som du och jag. Att kejsarens nya kläder är i själva verket en konstruktion vi alla är med om att skapa.

Måleriet är realistiskt, på gränsen till fotografiskt. Åtminstone upplever man det så på håll, när det gäller proportioner och behandlingen av ljuset. Kliver man närmare faller däremot djupet bort och ytorna framstår som ganska råa och platta. Avsiktligt eller inte så speglar denna diskrepans ganska väl utställningens tema och intention.

Det tongivande verket är det som lånat titeln till hela utställningen – But he hasn’t got anything on! – och det enda som inte bygger på måleri. En kort videosekvens som förflyttar sagokejsarens parad inför folket till en nutida presskonferens, där journalisternas frågor besvaras med svävande och intetsägande repliker. Allt gestaltat av konstnären och med ljud inklippt från verkliga intervjuer. Estetiken är lekfullt eklektisk à la musikvideo från 1990-talets popscen. Ett effektivt grepp för att fånga uppmärksamheten, men varför också denna uppenbara nakenhet?

Det är synd att Storgård så bokstavligt anammat idén om en naken kejsare utan koll på läget. Till följd av det är det väl mycket avklätt i motiven, i flera fall är dessa självporträtt, och många referenser direkt till maktens människor. Såväl till politiker som influencers. Utställningen dras som helhet med ett stort mått av övertydlighet. Poängen är gjord redan i första verket och skulle inte behöva inte återupprepas om och om igen.

Astrid Storgaard, född 1996, bor och verkar i Danmark. Det kan man utan tvekan se i den rekvisita som helt ogenerat figurerar i vissa bilder. En liten pärla bland dessa målningar är I’m just like you. I go to Costco. I go to Walmart. Lång titel på en mycket liten målning. Bilden föreställer ett smörrebröd, den danskaste av danska smårätter, och präglas av ett mycket fint måleri. Enkelt framställt, helt utan att skriva någon på näsan.

Storgaard har tidigare visat sina verk på Ljungbergmuseet, i den återkommande jurybedömda Porträtt Nu! som samlar nordiska konstnärer. Den nuvarande utställningen har kompletterats med ett par av dessa äldre målningar, bland annat den suveräna triptyken Pige i Forbrug som gifter ihop 1700-talets porträttgenre med 2000-talets konsumtionshysteri. Bildsviten är subtil i sin samtidskritik, och överglänser faktiskt de nyare verken.