Det tredelade verket Healing drum - The Skin that Holds the Body.

Det tredelade verket Healing drum - The Skin that Holds the Body.

Människan är ett rovdjur med makt att förgöra världen och samtidigt en fysiskt mycket bräcklig varelse. Dessa diametralt motstående utgångspunkter kan sägas vara kärnan i Åsa Cederqvists utställning på Växjö konsthall. Through the marrow of the skin utforskar såväl själsligt och kroppsligt mående som kampen om den mest livsviktiga resursen på jorden – dricksvattnet.

Blicken fastnar allra först på verket Healing drum – The Skin that Holds the Body, utställningens mest dominerande. En trestegsraket som leder både ögon och steg inåt i rummet. Placeringen utstrålar en kraftfull riktning, en imaginär projektionsbana som kan associeras med pilens väg mot måltavlan. Men den tänkta rörelsen hejdas omedelbart av den bild man möter. På den stora cirkelformade ytan tycks en hud vara uppspänd. I konturerna lik ett koskinn, men rosa hudtoner avslöjar att det finns en mänsklig koppling.

Through the marrow of the skin är en abstrakt installation som till en början kan vara svår att överblicka. Anslaget är vid första anblicken lekfullt med rundade former, ljusa färger och mjuka material. Men något skaver. De skulpturala objekten har en något obehaglig framtoning och liknar påfallande ofta inre organ.

Ett tydligt möte mellan just det inbjudande och det obekväma hittar man i verket The healer (Mothership). En fullstor massagebänk som med sina utväxter får en att backa från impulsen att lägga sig ned. Den existerar på gränsen mellan möbel och varelse, med både löften om lindring och hot om ond bråd död.

Över utställningen svävar ett melankoliskt ljudspår som tillhör iscensättningen av verken The Source och The Essence. I det mörklagda norra rummet hittar man fram till en lägerplats, ett par bänkar på var sida om en vattenspegel. Marken är täckt av barkmull som med doft och mjukhet förstärker intrycket av en bit natur inne i konsthallen. Enda ljuskällan är den föränderliga vattenytan, som växlar mellan bilden av friskt bubblande dricksvatten och översvämningars bruna störtfloder. En pendling som sätter fokus på frågan hur vi tar vara på jordens vattenresurser. Känslan är att man kastas från lugnet vid en norrländsk kallkälla till paniken vid en pågående miljökatastrof. Loopen är hypnotiserande och verket har ett känslomässigt direkt tilltal.

I Through the marrow of the skin tar Åsa Cederqvist ett brett grepp över flera mänskliga aspekter. Genom artefakterna och deras gestaltning, exempelvis trummans likhet med samiska nåjders redskap, kan man också se en tydligt andlig koppling. Denna reflekteras inte minst i den underliggande vördnaden inför naturen.