Detalj av Flip Shelf - Mirrored (2018).

Detalj av Flip Shelf - Mirrored (2018).

Ordning och reda används numera ofta som ett uttryck för det rigida och fantasilösa. Det har nästan blivit ett skällsord. Att symmetri och millimeterprecision istället kan vara riktigt upplyftande och fantasieggande är Malmökonstnären Michael Johansson helt rätt person att bevisa. Ett flertal av hans skulpturala objekt visas just nu på Nässjö konsthall, i en intressant mix mellan gammalt och nytt.

Har man någon gång spelat Tetris eller lagt ett pussel känner man igen sig. Den omedelbara tillfredsställelsen när bitarna sömlöst passar in i varandra, när det brokiga motivet framträder inom en skarpt avgränsad ram. Johanssons verk presenterar en tredimensionell mönsterpassning som gränsar till det maniskt noggranna. Och just därför är de så roliga att betrakta. Spänningen mellan den kontrollerade yttre formen och det sammelsurium av vardagsföremål som trängs inom den är oväntat svår att motstå. Tänk att så banala prylar kan bli till något så intressant.

Sakerna, ja. Mestadels är de förhållandevis anonyma. Effekter från kontorsmiljöer och andra arbetsplatser fungerar som byggklossar i skulpturerna. Vissa verk, som Pile och Flip Shelf – Standing Unit, kan upplevas som svala och befriade från känslomässiga uttryck. I många andra lyser det till av något mer personligt inslag, och genast blir berättelsen starkare. Det märks inte minst i den nyare serien Crossfade, där objekten dessutom är mycket mindre i storlek. Likaså i utställningens äldsta verk, Tetris från 2007, som blivit utställningens centrala blickfång. En öppnad dörr, där själva öppningen packats full med föremål som alla har anknytning till hemmiljö och familjeaktiviteter. Artefakter från garderoben i vilken äldre sommarstuga som helst. Det i sammanhanget unika med detta verk är att det har en helt oredigerad baksida. När man går runt karmen möter man inte en lika slät yta som framsidan utan istället den ärliga verkligheten bakom fasaden.

Sammanställningen har en fin variation mellan äldre och nyare verk och fotoväggen med bilder av mer monumentala installationer ger en värdefull utblick. Ett tjugotal exempel från Europa och Asien, där Johansson visar sin förmåga att samspela med och utmana den rådande arkitekturen och rumsligheten.

Michael Johansson har tidigare gått på Sörängens folkhögskola i Nässjö och utställningens titel anspelar på återkomsten som väl etablerad konstnär. Med faiblessen för att använda resväskor i verken finns också en tydlig blinkning till själva stationssamhället. & RETUR är en utställning som reflekterar över vår mänskliga tillvaro och de artefakter som fyller den. Bakom de slipade uppställningarna finns en subtil humor och inuti dem många roliga detaljer att upptäcka.