Utan titel och Ö-G-A, objekt av Anne Pira.

Utan titel och Ö-G-A, objekt av Anne Pira.

Uttrycket är genomgående skirt och stillsamt, nästan meditativt. I Teatergalleriet i Kalmar samsas Anne Pira och Anneli Pihlgren om utrymmet, båda verksamma i Göteborg. Ett tjugotal verk av det mindre formatet skapar ett öppet, ljust och luftigt utställningsrum trots lokalens litenhet. 

Pihlgrens växtporträtt i blyerts är efemära närstudier av tunna grenspetsar, torra löv och vissnande fröställningar. Lyfta från sitt naturliga sammanhang till en vit eller åtminstone anonym bakgrund som tydligt återger deras skuggor. De blir till stilstudier av biologiska strukturer på väg mot sitt sista stadium, plockade från sin växtplats och redo att brytas ner och förvandlas till mull. En mer tydlig form av memento mori får man leta efter.

Gråskalan är mjuk med svaga kontraster och inger en vilsam känsla. Betraktelsen sker här inte främst med vetenskapligt kalibrerade glasögon utan snarare med en filosofiskt eftertänksam blick. Ljusspel och formspråk går före kliniska analyser.

Om verkens visuella uttryck är av det lugna och introverta slaget så präglas deras titlar av en underfundig lingvistisk humor. Pihlgren har anammat vedertagna vetenskapliga uttryck, de man slarvigt kallar växternas latinska namn, och skruvat till dem efter eget tycke. Exempelvis Ensifolius nobilis, med översättningen ädel med svärdliknande blad.

Det rofyllda och mjuka tempot går igen i Piras måleri och objekt. Här är det en helt abstrakt och mycket avskalad bildvärld som möter betraktaren. Inget uppenbart tema presenteras, även om kopplingen till växtvärlden kan anas genom titlarna. Kvadraten är också en visuellt återkommande figur i flera fall.

Utställningens enda tredimensionella verk utgörs av kompositioner av oväntade material. Till exempel objektet Ö – G – A som vid första anblick påminner om det lilla barnets stapel av klossar, men som består av en keramikmugg, en torkad citrusfrukt och ett litet getingbo.

Måleriet kretsar också kring geometriska figurer men i desto mindre konkret form. Inte med matematisk precision utan mer troligt skapat utifrån lust och spontanitet. De är öppna för egna tolkningar och framstår som drömlika fragment. De två akvarellerna utan titel kan exempelvis lätt associeras till det infallande ljuset genom en sommarstugas gulnade tyllgardin, eller solkatten på dess blekta tapet.

Göteborgskonstnärerna Anne Pira och Anneli Pihlgren har tidigare ställt ut tillsammans och den här gången sker mötet dynamiskt och sömlöst. Dramatik och kontraster uteblir, istället präglas utställningen av ett slags estetiskt och innehållsmässigt symbiosförhållande.