
Akrylmålningar på plexiglas, av Kerstin Hedman.
Leksandskonstnärerna Kerstin Hedman och Ilkka Pärni gör sin debut på Bergdala konstgalleri. Det är inget tillfälligt möte dem emellan utan de lever och verkar också tillsammans. Något som färgar av sig på resultatet, eftersom den dialog utställningens titel utlovar sker helt i konsensus. Ibland är det rentav knepigt att avgöra vem av de båda som ligger bakom ett enskilt verk.
Abstrakt och geometriskt är ledorden för deras skapande. I Pärnis fall betyder det måleri och objekt med tydlig vertikal riktning. Ofta färgfält som avdelas av tunna skarvar i svart, likt glipor mellan skåpsluckor. Även Hedman använder svarta linjer som kontrasterande inslag, men den rumsliga placeringen varierar. Som till exempel i den serie små kvadratiska bilder som möter besökaren i galleriets bottenvåning. I de fyra målningarna dyker konturlinjerna upp med viss förskjutning i varje bild, likt en följd bilder i ett intelligenstest. Hur de ska placeras i den femte imaginära bilden är en tanke som spontant dyker upp.
Både Pärni och Hedman arbetar med starka och fylliga akrylfärger, i en färgskala som väcker en viss 1990-talsnostalgi. Varma och djupa nyanser som med sina icke-reflekterande ytor ger ett mycket textilt intryck. Impulsen att dra med fingrarna över dem är svår att motstå.
Båda konstnärerna är också konsekvent motståndare till allt vad titlar heter och undviker till och med den vanliga nödlösningen utan titel. Följaktligen förblir verken lika konkreta som sitt uttryck och öppna för betraktarens egen tolkning, vilket på ett sätt är befriande.
Formspråket anspelar på såväl modernism som postmodernism, inte minst i Pärnis objekt. De skulpturala verken av motställda skivor påminner om Bauhaus-erans arkitektur, exempelvis Gerrit Rietvelds Schröder haus från 1924, och de stavliknande objekten tangerar 1980-talets färgglada tolkning av art deco.
Intrycket av utställningen är varmt och harmoniskt och på samma gång formmässigt strikt. Geometrin ger samtalet verken emellan en lågmäld och strukturerad form och det är ingen tvekan om samhörigheten. Här märks ingen argumentation eller åsiktsskillnad, snarare en nära gemenskap och parallellitet. Samma släktskap som hos de olika stämmorna i ett och samma körverk.
- Dialog – Kerstin Hedman och Ilkka Pärni
- Bergdala konstgalleri
- 13 – 28 september 2025



